vervolg-nieuws-reacties-vrienden

Voorbijgevlogen

Een vrijwilliger van de Zonnebloem vertelde over de schrijnende gevallen van eenzaamheid en armoede die ze tegenkwam tijdens de Herfstactie. Een van de oudere die ze blij maakte met een gezamenlijk bezoek aan een pedicure kon niet stoppen haar te bedanken, schreef ze.

“De tijd is voorbijgevlogen” merkte een bewoner van een verzorgingshuis op over de middag die ze in het kader van de Herfstactie met anderen tekenend en knutselend doorbracht. ‘Waarom een jaar wachten om er een vervolg aan te geven?’, schreef een vrijwilliger van de Zonnebloem ons enthousiast. ‘De datum voor het volgende avondje is al geprikt!’

knutselen reacties
Bewaren

In haar kracht

Praten met elkaar over wat je zo graag wil, aandacht voor iemands hartenwens is bijzonder en betekenisvol - ook als de wens in feite bescheiden is en eenvoudig te realiseren.

De landelijke Zomerhartenwensen-actie maakte ook deze zomer veel los. Een mevrouw wilde erg graag nog eens een bezoek brengen aan Vlijmen, het dorp waar zij een groot deel van haar leven heeft gewoond. Haar dochter schreef: 'Zo fijn om moeder in haar kracht te zien. Dit keer wist zij alles en wij niets. Het bezoek bracht veel herinneringen boven.' Een bijna blinde bewoonster van een verzorgingshuis in 't Gooi bracht een bezoek aan haar zus die ver weg woont. 'Dit zou wel eens de laatste keer kunnen zijn geweest dat ik in Friesland kom', vertelde ze aan de vrijwilliger die haar begeleidde.

hartenwens reacties
- augustus 2016 -

Er bij horen

Een 93-jarige schreef ons over het bezoek dat ze met Pasen kreeg: 'Het maakt een mens blij. Op deze manier voel je je er bij horen.' En een ander: 'Tien kinderen van ongeveer 6 jaar kwamen het paaspakketje op mijn kamer brengen. Ik zei: "Wat is dat nou?" Een jongetje kwam naar voor en zei zachtjes: "Lekkere dingen mevrouw." Was zo schattig.'

De ontmoetingen zijn betekenisvol voor oud en jong, voor gever en ontvanger. Dat blijkt ook uit de vele mails, brieven en kaarten die we kregen van ouderen, kinderen (en hun ouders) en Zonnebloemvrijwilligers. Onder hen was ook een kaart van een mevrouw die schreef: 'Ik ben zelf vroeger werkzaam geweest bij de Zonnebloem en heb heel veel liefde ondervonden toen ikzelf ouder werd. Er zal altijd een bepaald plaatsje in mijn hart voor jullie zijn.'

kaart reacties website

Warmte in een koud hart

De reacties die we na een actie krijgen zijn altijd weer hartverwarmend, zo ook na de Kerstactie. "In deze moeilijke tijd komt iemand even aandacht schenken maar vooral 'warmte' brengen in een soms 'koud' hart", schreef iemand ons. En een ander die een familiepakket ontving liet ons weten: "Het kwam goed van pas want we hebben helemaal niets meer. Dat gebeurt wel vaker maar met de Kerst is het erg. Dank dank."

Iemand uitnodigen

Geregeld vragen ouderen bij de Zomerhartenwensenactie om nog eens op bezoek te kunnen gaan bij een familielid. Naasten zijn dan enorm geroerd wanneer ze merken hoe belangrijk dit contact voor hun vader, moeder, opa of oma is. Zo schreef een kleindochter ons: “Daar kwam ze aan in haar rolstoel met een begeleidster. Met een prachtig boeket bloemen op schoot werd ze bij ons de winkel binnen gerold. Super dat dit mogelijk is gemaakt ! Ik wilde oma eigenlijk al langere tijd op visite laten komen. Omdat ze niet meer kan lopen durfde ik dat niet aan, bang dat ze iets moest waar ik geen verstand van heb. Ik ben tenslotte niet thuis in de zorg en ieder zijn eigen vak zeg ik maar. Het lijkt misschien maar iets kleins, maar voor mij was dit een onvergetelijk en erg waardevol moment.”

Zou jij ook graag zoiets doen en iemand uitnodigen bij je thuis? En doe je dat niet omdat je denkt dat daar teveel risico’s en ongemakken aan zitten? Vaak zijn er ervaren vrijwilligers die graag helpen of je uitleg willen geven zodat je niet, zoals de kleindochter hierboven, bang hoeft te zijn om iets te doen waar je geen verstand van hebt. Vraag er eens naar bij het verpleeghuis of de lokale Zonnebloem.

artikel geen verstand van